دیداس چیست | ساختار و راه های مقابله با ddos

دیداس چیست - ddos

امروزه یکی از کارهای مورد علاقه هکرها برای به وجود آوردن اختلال در سرور، DDOS است. به طور کلی، یکی از حملاتی که همواره امنیت سایت‌های مختلف را تهدید می‌کند، همین دیداس خواهد بود. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که دیداس چیست و راه‌های مقابله با آن را به شما معرفی کنیم.

البته توجه داشته باشید که برخی افراد حملات ddos را با حملات DOS اشتباه می‌گیرند؛ باید گفت که این دو حمله با یکدیگر متفاوت هستند.

DDOS چیست؟

اولین سوالی که در مقابله با کلمه دیداس به ذهن می‌رسد، دیداس چیست خواهد بود. یکی از معروف‌ترین حملات که در سطح اینترنت بسیار مشهور شده ، دیداس است. زمانی که هکر قصد متوقف کردن یک سایت یا صفحه‌ای را دارد، از این حمله استفاده می‌کند.

روش هکرها در این حمله، روانه کردن ترافیک بیشتر از حد گنجایش به سایت مورد نظر است. سرور هر سایت، منابع و گنجایش مشخصی دارد و در صورتی که ترافیک بیش از حد منابع به سایت ارسال شود، آن سایت تا زمان برطرف شدن مشکل در دسترس نخواهد بود.
لازم به ذکر است که در حمله دیداس هیچ اطلاعاتی به دست هکرها نخواهد افتاد و آن‌ها نمی‌توانند به دیتای سایت و سرور آن دسترسی داشته باشند. به همین دلیل است که هدف هکرها از حمله ddos، گرفتن انتقام از صاحب آن سایت خواهد بود.

تفاوت حملات DOS و DDOS

برای بسیاری از افرادی که با این حملات آشنا نیستند، احتمالا این سوال پیش‌ می‌آید که تفاوت حملات DOS و دیداس چیست و کدام یک بهتر از دیگری است. در ادامه قصد داریم به این سوال جواب دهیم.
همانطور که در بالا هم گفته شد، حملات DDOS و DOS با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

برای مثال، حمله DoS فقط از یک سیستم به یک سیستم انجام می‌شود در حالی که حملات DDOS از چندین سیستم به یک سیستم انجام خواهد شد.
در واقع باید گفت که ddos استراتژی پیشرفته‌تری نسبت به DoS دارد و قدرتمندتر است. هدف از این دو حمله یکسان است اما حمله دیداس نسبت به حمله داس کارایی بیشتری دارد.
حمله DDoS سریع‌تر از حمله DoS انجام می‌شود و تشخیص مبدا حمله در دیداس نیز سخت‌تر خواهد بود. حمله DDOSاز نظر حجم ترافیک نیز سنگین‌تر از حمله DOS است و می‌تواند ترافیک بیشتری را به سایت مورد نظر ارسال کند.

ساختار حملات DDos

اکنون که متوجه شدید دیداس چیست بهتر است درباره ساختار این حملات هم با شما صحبت کنیم. به طور کلی، تمام حملات دیداس ساختار ساده و البته منطقی دارد.
البته توجه داشته باشید که رویکرد حمله و ساختار حملات DDOS همواره در حال تغییر است و نمی‌توان ساختار واحدی را برای آن در نظر گرفت. البته شرایطی وجود دارد که در برخی مواقع حمله را برای هکر با چالش مواجه می‌کند. در صورتی که آن هکر با ساختار حملات دیداس آشنا باشد، می‌تواند به راحتی از پس این چالش‌ها برآید.

ساختار حملات DDOS از سه جزء

  1. Attacker
  2. گردانندگان یا همان Handlers
  3. عامل‌ها یا Agents or Zombies

تشکیل شده است.

  • مهاجم یا همان Attacker به فردی گفته می‌شود که فایل‌های مخرب را به سیستم مورد نظر می‌فرستد.
  • گردانندگان یا Handlers هم به سیستم‌هایی گفته می‌شود که هکر با استفاده از آن، فایل‌های DDoS را به سیستم مورد نظر هدایت می‌کند.
  • عامل‌ها یا Agents or Zombies هم به سیستم‌هایی گفته می‌شود که برنامه‌ مخصوصی بر روی آن‌ها نصب است و مسئولیت ارسال فایل‌های دیداس به سیستم مورد نظر را بر عهده دارد.

ابزارهای مورد استفاده در حمله دیداس چیست؟

برای هر شخصی ممکن است این سوال پیش بیاید که هکرها با استفاده از چه ابزاری حملات دیداس را انجام می‌دهند و یا ابزارهای مورد استفاده در حمله دیداس چیست؟ در ادامه با معرفی سه ابزار کاربردی، به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

ترینو (TRINOO)

به طور کلی، اولین ابزاری که در حمله دیداس استفاده می‌شود، Trinoo است. ترینو برای تخلیه پهنای باند مورد استفاده قرار می‌گیرد و ترافیک UDP را به یک یا چند IP ارسال می‌کند.

تی‌ اف ان (TFN)

TFN هم دقیقا مانند Trinoo ابزاری برای تخلیه پهنای باند است. جالب است بدانید که شما می‌توانید با استفاده از چند نوع حمله را طراحی و تولید کنید. تی اف ان هم یکی دیگر از ابزارهای مورد استفاده هکرها در حمله دیداس است.

Stacheldraht

Stacheldraht هم ابزار دیگری است که در حملات DDOS مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار به نوعی نسخه پیشرفته‌تر TFN محسوب می‌شود و بسیاری از مشکلات این ابزار را کاهش داده است.
ویژگی‌های Trinoo و TFN در Stacheldraht ادغام شده است. به همین دلیل، این ابزار را می‌توان یک ابزار کامل برای حملات دیداس به حساب آورد.

برای جلوگیری از حملات DDoS چکار کنیم؟

اکنون که به جواب مشخصی برای سوال ابزارهای مورد استفاده در حملات دیداس چیست رسیدیم، بهتر است راه‌های جلوگیری از این حملات را به شما معرفی کنیم.
برای اینکه از حملات دیداس به سرور و سایت خود جلوگیری کنید، می‌توانید پهنای باند بیشتری خریداری کنید. از آن‌جایی که حملات DDoS از طریق پهنای باند و حجم سرویس انجام می‌شود، در صورتی که پهنای باند به اندازه کافی داشته باشید، بسیاری از این حملات را با شکست مواجه خواهید کرد.

امروزه سرویس‌ دهنده‌های زیادی هم وجود دارند که یکی از خدماتشان، مقابله با حملات دیداس است. برخی سرویس دهنده‌های موجود در ایران این خدمات را به کاربر ارائه می‌کنند و خطر حملات دیداس را کاهش می‌دهند. پیشنهاد می‌شود که حتما به سراغ استفاده از چنین سرویس دهنده‌هایی بروید.
استفاده از سرویس Cloudflare هم برای جلوگیری از حملات DDoS بسیار موثر است. در صورتی که به دنبال یک سرویس دهنده مشهور و محبوب می‌گردید، حتما این گزینه را هم در نظر داشته باشید.