Virtualization مجازی سازی 

یکی از بهترین راهکارهای افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی تجهیزات سخت افزاری مجازی سازی می‌باشد. مجازی سازی راهکارهای مختلفی ارائه می‌کند که یکی از مهمترین آنها مجازی سازی شبکه می باشد .

شبیه سازی یک پلتفرم سخت افزاری (مانند سرور، استوریج و…) در قالب نرم افزار، مجازی سازی می باشد. در واقع با استفاده از مجازی سازی، عملکردها از سخت افزار مستقل شده و به صورت یک نمونه‌ی مجازی، شبیه‌سازی می‌شوند. این نمونه‌های مجازی، می‌توانند همان کارکرد نمونه‌های فیزیکی را داشته باشند.

راهکار مجازی سازی پلتفرم‌ها را قادر می‌سازد تا از قابلیت‌ها و دستگاه‌های مجازی مختلفی پشتیبانی کنند. به طوریکه این قابلیت‌ها می‌توانند زمانی که به آنها نیاز داریم مورد استفاده قرار بگیرند. این امر موجب صرفه جویی در هزینه ها و افزایش انعطاف پذیری شبکه می شود. مجازی سازی بسیاری از کارهایی که مدیران شبکه به صورت دستی انجام می دادند را اتوماتیک انجام می‌دهد.

در شبکه‌های سنتی، خدمات شبکه با استفاده از تجهیزات سخت افزاری (سوئیچ، روتر، فایروال و…) ارائه می‌شوند. خرید و پیاده سازی این تجهیزات، می‌تواند هزینه‌های زیادی را به سازمانها تحمیل کند. از طرفی مدیریت هر یک از این تجهیزات به صورت جداگانه، کار ساده‌ای نیست. از آنجاییکه پیاده سازی و نگهداری شبکه های سنتی، به مرور زمان پیچیده تر و پرهزینه تر می‌شوند، سازمانها در بخش زیادی از زیرساخت های خود به مجازی سازی شبکه روی آورده اند.

 

Network virtualization مجازی سازی شبکه 

 

مجازی سازی شبکه به مدیریت و نظارت بر کل شبکه کامپیوتری به عنوان یک نهاد اداری واحد از یک کنسول مدیر تنها مبتنی بر نرم افزار اشاره دارد. مجازی سازی شبکه همچنین ممکن است مجازی سازی ذخیره سازی باشد که شامل مدیریت تمام ذخیره سازی به عنوان یک منبع واحد است. مجازی سازی شبکه به منظور بهینه سازی شبکه از نرخ انتقال داده ها، انعطاف پذیری، مقیاس پذیری، قابلیت اطمینان و امنیت طراحی شده است. این کار بسیاری از وظایف اداری شبکه را انجام می دهد که در واقع پیچیدگی واقعی شبکه را کم می کند. تمام سرورها و سرویس های شبکه به عنوان یک استخر از منابع در نظر گرفته می شوند که بدون توجه به اجزای فیزیکی مورد استفاده قرار می گیرند .

مجازی سازی شبکه به خصوص برای شبکه های دارای افزایش سریع، بزرگ و غیر قابل پیش بینی مفید است.نتیجه پیاده سازی مجازی سازی شبکه ، بهبود شبکه ، بهره وری، و همچنین رضایت شغلی برای مدیر شبکه است.مجازی سازی شبکه شامل تقسیم پهنای باند موجود به کانال های مستقل است که در زمان واقعی مجاز یا مجددا مجاز می شوند تا سرورها یا دستگاه های شبکه جدا شوند ..

مجازی سازی شبکه با استفاده از انواع سخت افزار و نرم افزار و ترکیب اجزای شبکه انجام می شود. فروشندگان نرم افزار و سخت افزار اجزای سازنده را برای ارائه مجازی سازی شبکه خارجی یا داخلی ترکیب می کنند. سابق ترکیبی از شبکه های محلی، و یا آنها را به شبکه های مجازی تقسیم می کند، در حالی که دومین سیستم های یکپارچه را پیکربندی می کند، یک شبکه در یک جعبه ایجاد می کند. با این حال، فروشندگان نرم افزاری هر دو نوع مجازی سازی شبکه را ترکیب می کنند .

مزایای مجازی‌سازی :

– کاهش هزینه خرید تجهیزات سخت‌افزاری

– متمرکز سازی

– کاهش هزینه‌های جاری نظیر برق، نگهداری، تعمیرات

– کاهش گرمای تولیدی توسط دستگاه‌ها

– عدم نیاز به فضای زیاد به نسبت حالت سنتی

– استفاده از بیشترین ظرفیت تجهیزات سخت‌افزاری

– جابجایی راحت

– پشتیبان‌گیری راحت از اطلاعات

– تسریع امور به خاطر وجود بالقوه دستگاه‌ها و عدم نیاز به صرف زمان برای خرید، نصب و آماده‌سازی

– امکان تنظیم و نصب سرورها و تجهیزات مجازی با استفاده از الگو و کپی برداری