رایانش ابری چیست ؟ مدل‌های مختلف رایانش ابری + مزایا

رایانش ابری چیست -  مدل‌های مختلف رایانش ابری - مزایا - cloud-computing

این‌ روزها سرویس‌های مبتنی بر اینترنت کاربردهای گسترده‌ای دارند. رایانش ابری یکی از این سرویس‌هاست که که امکان ذخیره‌سازی داده‌، سرور و پایگاه‌های داده را فراهم می‌کند. در این مطلب قصد داریم به طور مفصل فضاهای ذخیره‌سازی ابری را توضیح دهیم و شما را با مزایای استفاده از آن آشنا کنیم. پس تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری به سرویس‌های متنوع پردازشی که مبتنی بر اینترنت هستند گفته می‌شود که در آن با استفاده از محاسبات ابری ذخیره‌ی اطلاعات و داده‌ها در فضاهای ابری انجام می‌شود. به این ترتیب کاربران از ذخیره‌ی اطلاعات روی هارد دیسک بی نیاز می‌شوند.

کاربرد رایانش ابری چیست؟

کاربرد سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری فقط در ذخیره کردن اطلاعات نیست، بلکه این سرویس کاربردهای دیگری هم دارد. با استفاده از سرویس‌های ابری کاربران این فرصت را دارند تا فایل‌ها و برنامه‌ها را از راه دور روی سرور موردنظر ذخیره کنند. همچنین هر زمان که به آن نیاز داشتند با اتصال اینترنتی به تمام اطلاعات دسترسی پیدا کنند. درواقع هیچ پیش شرطی برای حضور کاربر در یک مکان خاص وجود ندارند.
کاربرد رایانش ابری فقط برای اطلاعات و فایل‌های کم حجم نیست؛ بلکه پردازش داده‌های سنگین و حجم بالا هم با استفاده از این سرویس انجام می‌شود. درواقع به کار بردن سرویس‌های ابری اینترنت فضایی ایجاد می‌کند که کاربر می‌تواند با استفاده از هر دستگاهی و در هر مکانی به فایل‌های مورد نظر، داده‌ها و برنامه‌های نرم‌افزاری دسترسی داشته باشد.
این نکته را هم در نظر داشته باشید که فضای ابری در بسیاری از اپلیکیشن‌ها به صورت پیش‌فرض طراحی شده است و شرکت‌های متعددی تمایل دارند از فضای ابری در موارد زیر استفاده کنند.

  1. کاربرد رایانش ابری در ساخت اپلیکیشن و سرویس‌های اینترنتی جدید و به روز
  2. کاربرد سرویس‌های ابری برای بازیابی اطلاعاتی که به هر نحوی از دست رفته‌اند یا پاک شده‌اند.
  3. برای سازمان‌دهی و مدیریت اطلاعات متنی یا تصویری وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها
  4. کاربرد سرویس ابری برای منتشرکردن فایل‌های صوتی و ویدئویی
  5. ارائه نرم افزارهای مختلف بر اساس نیاز شرکت‌های مختلف با استفاده از فضای ابری
  6. در مواردی که شرکت‌ها یا کاربران نیاز به الگو برای پیش‌بینی شرایط دارند با استفاده از فضای ابری می‌توان داده‌ها را آنالیز کرد.

 

فضاهای ابری در مدل‌های متنوع با ویژگی‌های متفاوتی طراحی می‌شود که شامل موارد زیر است.

  • سرویس‌های ابر عمومی

سرویس‌های ارائه شده در ابر عمومی را شرکت‌هایی مدیریت می‌کنند که وظیفه‌ی مدیریت و کنترل سخت افزارها و نرم‌افزارها را انجام می‌دهند. این حساب‌های ابری خصوصی نیستند و هر کسی می‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد. به همین دلیل به عنوان ابر عمومی نامگذاری می‌شوند.

  •  سرویس ابر خصوصی

سرویس‌های خصوصی برای کاربران خاص و سازمان‌ها طراحی می‌شود که باعث می‌شود استفاده از اطلاعات و داده‌ها فقط در انحصار گروه خاصی باشد. به همین دلیل این افراد به عنوان مالک زیرساخت‌های ابری شناخته می‌شوند.

  •  سرویس ابر ترکیبی

سرویس‌های ترکیبی مجموعه‌ای از خدمات عمومی و خصوصی هستند که با انعطاف‌پذیری بالایی که دارند موجب بهینه‌سازی زیرساخت‌ها می‌شوند و ایجاد امنیت بیشتر می‌شوند. به عبارتی دیگر کاربران از ابر خصوصی برای اقدامات حساس استفاده می‌کنند و ابرهای عمومی را در مواردی که نیاز به تطبیق‌پذیری وجود دارد مورد استفاده قرار می‌دهند.

نکته‌ی با اهمیت این است که داده‌ها و اطلاعات بین فضای خصوصی و عمومی به طور خودکار مبادله می‌شود و همین امر باعث بالا رفتن انعطاف‌پذیری می‌شود.

مزایای استفاده از رایانش ابری چیست؟

ذخیره داده‌ها در فضای ابری متناسب با نوع سرویسی که کاربر مورد استفاده قرار می‌دهد متفاوت است. اما با توجه به اینکه با استفاده از این قابلیت دیگر نیازی به خریداری و نگهداری زیرساخت‌های محاسباتی وجود ندارد، کاربران و شرکت‌های بزرگ از این قابلیت استقبال می‌کنند. به این ترتیب مزایای استفاده از رایانش ابری شامل موارد زیر است.

کاربری آسان

با استفاده از سرویس‌های ابری می‌توان ذخیره و به اشتراک‌گذاری اطلاعات را به طور سریع و آسانی فراهم کرد. همچنین با بکارگیری روش‌های یکپارچه می‌توان فایل‌ها و تنظیمات را به دستگاه‌های دیگر انتقال داد.

 سرعت بالای دریافت سرویس ابری

یکی از اصلی‌ترین مزایای ذخیره‌سازی داده‌ها در فضای ابری این است که می‌توان در مدت زمان کوتاهی و تنها با چند کلیک به اطلاعات و داده‌ها دسترسی پیدا کرد. به این ترتیب با استفاده از این قابلیت می‌توان کسب و کاری انعطاف‌پذیر بدون نیاز به برنامه‌ریزی ایجاد کرد.

امنیت بالا

یکی از موارد با اهمیت در استفاده از سرویس‌های مبتنی بر اینترنت امنیت است. زیرا کاربران انتظار دارند امکان رخنه امنیتی کم باشد و از اطلاعات و داده‌ها محافظت شود. به همین دلیل سرویس‌های رایانش ابری به نحوی طراحی می‌شوند که حفاظت از زیرساخت‌ها فراهم شود و هیچ نگرانی امنیتی وجود نداشته باشد.

 تاثیر در کاهش هزینه‌ها

مزیت اقتصادی استفاده از رایانش ابری این است که می‌تواند در کم کردن هزینه‌های کسب و کارهای مختلف تاثیرگذار باشد. زیرا هزینه‌ی خرید و نگهداری فناوری‌ها و زیرساخت‌های مدیریت اطلاعات بالاست درحالی‌که با صرف مبلغ کمتری و با اتصال اینترنتی می‌توان اطلاعات مورد نیاز را ذخیره کرد. حتی کارمندان هم می‌توانند به صورت آنلاین با این سرویس‌ها با هم در ارتباط باشند.

امکان بک‌آپ گیری از اطلاعات

درصورتی‌که فایل‌ها و اطلاعات مورد نیاز را در دستگاه‌های مختلف ذخیره کنید با خراب شدن هارد دیسک یا ایجاد مشکلات دیگر امکان از دست رفتن اطلاعات وجود دارد. اما وقتی از سرویس‌های ابری استفاده می‌کنید می‌توانید از تمامی فایل‌ها بکاپ بگیرید تا درصورت بروز مشکل بتوانند به تمام اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

 امکان مقیاس‌پذیری اطلاعات

یکی از خدمات مطلوب و مزایایی که ارائه دهندگان رایانش ابری برای کاربران ایجاد می‌کنند این است که قابلیت مقیاس‌پذیری اطلاعات را برای آن‌ها فراهم می‌کنند. به این معنی که کاربران می‌توانند متناسب با کسب و کار خود میزان فضای ابری را کم و زیاد کنند.

 انعطاف‌پذیری

با توجه به اینکه با استفاده از پردازش ابری می‌توان در هر مکانی و با استفاده از دستگاه‌های مختلف به اطلاعات دسترسی پیدا کرد، تمایل کاربران برای استفاده از این ابزار بیشتر می‌شود.

جمع‌بندی
رایانش ابری فناوری نوینی است که بر پایه‌ی اتصال به اینترنت امکان ذخیره و دسترسی به اطلاعات را از راه دور فراهم می‌کند. در این مطلب مفهوم ذخیره اطلاعات در فضای ابری را توضیح دادیم و مزایای استفاده از آن را بررسی کردیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما کاربردی و مفید باشد .